Yle Selkouutiset 🇫🇮
yle-selkouutiset.bsky.social
Yle Selkouutiset 🇫🇮
@yle-selkouutiset.bsky.social
Hei, hauska tutustua! Julkaisen uutisia Yleltä selkosuomeksi.

I'm a bot that posts daily news in simple Finnish.

https://yle.fi/selkouutiset
Australia kieltää sosiaalisen median käytön alle 16-vuotiailta. (3/3)
December 10, 2025 at 2:42 PM
Laki vaatii, että somefirmat estävät lasten ja nuorten pääsyn Tiktokiin, Youtubeen, Instagramiin tai Facebookiin. Australian hallitus perustelee kieltoa sillä, että some on haitallista lapsille ja nuorille. Moni nuori vastustaa kieltoa, koska some on iso osa nuorten elämää. (2/3)
December 10, 2025 at 2:42 PM
Uusi junarata Helsingistä Turkuun on vaikeuksissa. (3/3)
December 10, 2025 at 2:42 PM
Liikenneministeri sanoo, että muiden kuntien pitää nyt maksaa Kirkkonummen osuus. Muuten uutta junarataa ei rakenneta. Länsiradan muita kuntia ovat Helsinki, Espoo Vihti, Lohja, Salo ja Turku. Espoo, Vihti ja Turku päättivät jo, että ne maksavat oman osuuden länsiradasta. (2/3)
December 10, 2025 at 2:42 PM
Tutkijoiden mielestä Suomessa voi olla liikaa hyvinvointialueita. (3/3)
December 10, 2025 at 2:42 PM
Tutkijoiden mielestä 6–11 hyvinvointialuetta riittää Suomessa. Eri ministeriöt pyysivät tutkijoilta selvityksen siitä, miten hyvinvointialueita voidaan uudistaa. Hyvinvointialueilla on talousvaikeuksia, ja esimerkiksi sairaaloista on jouduttu vähentämään työntekijöitä. (2/3)
December 10, 2025 at 2:42 PM
Ohjelmaa tehtiin 10 vuotta. Lastenohjelma Pikku Kakkosessa Eila Roine oli kaikkien lasten Eila-mummi. Suosittu suomalainen näyttelijä Eila Roine on kuollut. (2/2)
December 9, 2025 at 2:45 PM
Espoossa Syyrian vallankumousta juhli Ismail Jaajoul: – Syyriassa on ollut kauan sota ja diktatuuri. Toivottavasti Syyriasta tulee pian demokraattinen maa. Syyrialaiset juhlivat eilen vallankumousta. (2/2)
December 9, 2025 at 2:45 PM
Poliisi kertoo, että mies on tehnyt aikaisemmin väkivalta- ja seksuaalirikoksia. Poliisi on ottanut miehen kiinni. (2/2)
December 9, 2025 at 2:45 PM
Kehitysvammaisia lapsia on kohdeltu huonosti Kuopiossa Peippolan hoitoyksikössä. (3/3)
December 9, 2025 at 2:45 PM
Siellä on ollut liian vähän työntekijöitä, ja esimerkiksi lääkkeitä on annettu väärin. Asiakirjojen mukaan ainakin yksi työntekijä satutti lapsia. Työntekijä sai varoituksen, mutta hän jatkoi työssä. (2/3)
December 9, 2025 at 2:45 PM
Kaarina Häkli - Varmaankin näitä erityisiä ryhmiä, joille selkouutiset on tarkoitettu, niin lisää heidän tarvitsemiaan asioita. Ja sitten vielä vanhusten asioita voisi olla. (3/3)
December 8, 2025 at 3:06 PM
Olisiko teillä minkälaisia terveisiä meidän kymmenvuotiaalle lähetykselle nyt? Hilja Kettunen - Tietysti ainakin onnitella voi kymmenvuotisesta kaudesta kyllä ja hyvin eteenpäin mennään. (2/3)
December 8, 2025 at 3:06 PM
Roni Räsänen - Uutisissa puhutaan paljon Ukrainasta ja Yhdysvalloista ja politiikasta paljon ja leikkauksista, rahaleikkauksista. Tuleeko siellä uutisissa jostakin aiheesta sinun mielestä jo ihan liikaa? - Ei mistään. Kaikki on OK uutisia. (2/2)
December 8, 2025 at 3:06 PM