Yle Selkouutiset 🇫🇮
yle-selkouutiset.bsky.social
Yle Selkouutiset 🇫🇮
@yle-selkouutiset.bsky.social
Hei, hauska tutustua! Julkaisen uutisia Yleltä selkosuomeksi.

I'm a bot that posts daily news in simple Finnish.

https://yle.fi/selkouutiset
Vielä sääennuste. Tiistaina pohjoisessa sataa kevyesti lunta, muualla sataa vettä tai räntää. Lapissa on päivällä pakkasta. Muualla lämpötila on 0 ja +5 asteen välillä.
December 8, 2025 at 3:06 PM
Annikki Luukkonen - Kyllä se oli hyvin selvä ja ymmärsi jokaisen sanan. Lapset oli aivan ihania. Riitta Kemilä - Minäkin olen suurkuluttaja ja katson kaikki uutiset koko päivän tai illan, illallahan niitä enemmän tulee. Olen sitä mieltä, että selkouutiset on hyvä keksintö. (1/3)
December 8, 2025 at 3:06 PM
Janne Oskari Parkkonen - Minä tykkään uutisista tosi paljon. Millaisista aiheista sinä haluat nähdä uutisia? - Politiikasta. Ukrainan sota. Kulttuuriuutisista tykkään paljon. (1/2)
December 8, 2025 at 3:06 PM
Opiskelija Tetjana Korol . - Katsominen on hyvä tapa oppia suomea ainakin minulle. Se auttaa minua kuuntelemaan suomea ja kehittää minun kielitaitoani. Ensin minä katsoin vain Yle-uutiset selkosuomeksi, mutta nyt minä katsoin kaikki uutiset, jotka kiinnostavat minua. (1/2)
December 8, 2025 at 3:06 PM
Suurlähettiläs Laura Davies . - Ylen selkouutiset on ihanat. Minä katson lähes joka päivä ja katsomisen jälkeen minä luen tekstin ääneen. - Arvostan sitä, että se on vaihtelevaa. Se kertoo politiikasta ja taloudesta, mutta myös kulttuurista ja pienistä asioista. (1/2)
December 8, 2025 at 3:06 PM
Ylen selkouutisten TV-lähetys täyttää 10 vuotta. Yle aloitti selkokieliset uutiset televisiossa ensimmäisenä maailmassa. Yleisö on toivonut selkouutisiin erityisesti uutisia kotimaasta. Suomessa selkokieltä tarvitsee yli 800 000 ihmistä. Nyt lähdemme tapaamaan yleisöä.
December 8, 2025 at 3:06 PM
Suomessa on viikonloppuna ollut monta vakavaa tulipaloa. Savonlinnassa äiti ja kolme lasta kuolivat omakotitalon tulipalossa lauantaina. Varkaudessa yksi ihminen kuoli rivitalon tulipalossa eilen. Valkeakoskella paloi jalkapallokentän katsomo. (1/2)
December 8, 2025 at 3:06 PM
Uutisviikon aiheena oli hallituksen uusi ilmastosuunnitelma. Sen tavoite on vähentää päästöjä, lisätä puhdasta energiaa ja hoitaa metsiä paremmin. Asiantuntijat kuitenkin sanovat, että tarvitaan lisää tekoja, että tavoitteet saavutetaan. Tämä oli uutisviikko selkosuomeksi. (1/2)
December 7, 2025 at 2:36 PM
Monet asiantuntijat sanovat, että hallituksen suunnitelma ei vielä riitä. Ilmastopaneelin puheenjohtaja Jyri Seppälä sanoo, että metsien tilaa pitää parantaa enemmän ja hakkuumäärät ovat liian suuria. Asiantuntijat toivovat lisää tietoa ja selkeämpiä päätöksiä. (1/2)
December 7, 2025 at 2:36 PM
Metsien tila on Suomen suurin ilmasto-ongelma. Aiemmin metsät sitoivat paljon hiiltä, mutta nyt metsistä pääsee hiilidioksidia enemmän kuin metsät sitovat sitä. Syitä ovat esimerkiksi hakkuiden lisääntyminen ja puiden kasvun hidastuminen. (1/2)
December 7, 2025 at 2:36 PM
Hallitus haluaa, että firmat investoivat Suomeen ja tekevät puhtaampaa energiaa. Siksi firmat saavat tukia uusiin teknologioihin ja hiilidioksidin talteenottoon. Suomi haluaa, että puhtaasta energiasta tulee Suomen vahvuus.
December 7, 2025 at 2:36 PM
Yksi tärkeä asia on liikenteen sähköistäminen. Tarkoitus on, että valtio tukee sähköautojen ostamista ja antaa tukea, kun vanha auto vaihdetaan vähäpäästöiseen autoon. Pienituloiset saavat tukea sähköauton hankintaan. (1/2)
December 7, 2025 at 2:36 PM
Suomen tavoite on olla hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä. Hiilineutraali tarkoittaa, että Suomi ei päästä ilmaan enemmän päästöjä kuin Suomi pystyy poistamaan esimerkiksi metsien avulla. (1/2)
December 7, 2025 at 2:36 PM
Uutisviikon aiheena on tällä kertaa hallituksen uusi ilmastosuunnitelma. Suomen hallitus julkaisi tällä viikolla suunnitelman, jonka tavoite on vähentää päästöjä ja torjua ilmastonmuutosta. Kerromme nyt, mitä suunnitelmassa päätettiin ja mitä se tarkoittaa Suomessa.
December 7, 2025 at 2:36 PM
Uutisviikon aiheena oli Suomen puolustus ja turvallisuus. Puolustusvoimien komentaja, kenraali Janne Jaakkola sanoo, että Suomen pitää olla valmis maailman muutoksiin. Suomen pitää käyttää uusia ja perinteisiä aseita. (1/2)
December 6, 2025 at 12:25 PM
Suomi käyttää puolustukseen lähivuosina enemmän rahaa kuin ennen. Suomi on luvannut käyttää puolustukseen 3,5 prosenttia kansantuotteesta vuoteen 2035 mennessä. Tämä tarkoittaa noin 11 miljardia euroa vuodessa. Rahaa tarvitaan uusiin aseisiin, teknologiaan ja henkilöstöön. (1/2)
December 6, 2025 at 12:25 PM
Komentaja Jaakkola sanoo, että Suomen pitää varautua uusiin uhkiin ja turvallisuustilanteen muutoksiin. Jaakkola sanoo, että Suomi ei voi kopioida muiden maiden ratkaisuja, vaan Suomen pitää kehittää omaa puolustusta. (1/3)
December 6, 2025 at 12:25 PM
Suomen puolustus toimii niin, että Suomessa on riittävästi koulutettuja sotilaita eli reserviä. Reservi on noin 280 000 sotilasta, joka riittää puolustamaan Suomea. Komentaja Jaakkola sanoo, että kun syntyvyys Suomessa laskee, myös armeijaan tulee vähemmän nuoria kuin ennen. (1/2)
December 6, 2025 at 12:25 PM
Tänään 6. joulukuuta vietetään Suomen itsenäisyyspäivää. Uutisviikon aiheena on Suomen puolustus ja turvallisuus. Yle on haastatellut Puolustusvoimien komentajaa, kenraali Janne Jaakkolaa . (1/2)
December 6, 2025 at 12:25 PM
Vielä sääennuste. Huomenna itsenäisyyspäivänä vettä sataa etelässä ja lännessä. Pohjoisessa sataa välillä lunta. Lämpötila on 0...+7 astetta. Pohjoisessa on kylmempää.
December 5, 2025 at 2:47 PM
Lopuksi uutinen poliisin valvonnasta itsenäisyyspäivänä. Poliiseja on paljon Helsingissä huomenna itsenäisyyspäivänä. Poliiseja on paljon etenkin Presidentinlinnan lähellä, koska siellä on suuri itsenäisyyspäivän juhla. (1/2)
December 5, 2025 at 2:47 PM
Seuraavaksi uutinen Syyriasta. Syyrian entisen presidentin hirmuteoista on paljastunut uusia tietoja. Tietoja on asiakirjoissa, jotka julkaistiin eilen. Asiakirjoissa kerrotaan, miten entisen presidentin Bashar al-Assadin hallinto surmasi ihmisiä vankiloissa. (1/3)
December 5, 2025 at 2:47 PM
Ensin uutinen saamelaisista. Suomessa valmistui iso raportti saamelaisten syrjinnästä. Raportissa yli 400 saamelaista kertoo, miten Suomen valtio on syrjinyt saamelaisia. Valtio halusi aikaisemmin, että saamelaiset puhuvat vain suomea. (1/3)
December 5, 2025 at 2:47 PM
Sääennuste. Huomenna perjantaina on pilvistä. Paikoin on sumua. Lämpötila on vähän plussalla. Pohjoisessa sataa lunta ja on pakkasta. Ajokeli voi olla huono.
December 4, 2025 at 2:24 PM
Vielä uutinen joulutervehdyksistä. Vapaaehtoiset muistavat jälleen vanhuksia joulutervehdyksillä. Tässä askarrellaan joulukortteja Varkaudessa, Pohjois-Savossa. Kortit lähetetään vanhuksille, jotka asuvat yksin tai hoivakodissa. (1/2)
December 4, 2025 at 2:24 PM