Herbert Passenier
herpas.bsky.social
Herbert Passenier
@herpas.bsky.social
En dat mannen vaker dader zijn dan vrouwen bij de meeste vormen van geweld, moet hen niet uitsluiten van slachtofferschap: 2x vaker vermoord, 4x vaker verkeersslachtoffer, twee keer vaker zelfmoordenaar, en 1,5 x vaker dakloos. Tijd dus voor aandacht daarvoor, en voor de cirkel van geweld!
November 25, 2025 at 9:29 PM
Het geweld tegen mensen is in de afgelopen 40 jaar gedaald, gelukkig. Ook moord op vrouwen. Dat de bodem nog niet is bereikt en verdere daling lijkt te stagneren komt wellicht mede doordat dat vrijwel nooit gebeurt met enig verschijnsel dat je onwenselijk vindt. Onvermijdelijk dus? Nee dat niet.
November 25, 2025 at 9:23 PM
Ja, zoo blij dat-ie terug is bij de NRC. Iemand die altijd enkele stappen achteruit kan doen om op het geheel van alles te bezien, en aan de waan van de alledaagse nieuwsberichtgeving te ontsnappen.
September 26, 2025 at 8:38 PM
Als we greep willen krijgen op seksueel geweld en andere vormen van geweld, moeten we er meer van weten en zorgen dat kennis wordt gedeeld. Analyseren van risicogroepen binnen gezinnen, de probleemgevallen, inzet op preventie en interventie. Maar dat klinkt allemaal een stuk minder aantrekkelijk.
September 6, 2025 at 6:51 AM
Symboolpolitiek is nu eenmaal wat je krijgt als politiek en media ad hoc gaan reageren op (door hen zelf gefabriceerde) nieuwsberichten. Maar 'daders oppakken en zwaar straffen, en informatie verstrekken over consent' dat klinkt ook nogal gratuit.
September 6, 2025 at 6:49 AM
Schreef je deze reactie op de mijne? Dat kan ik zelf dan weer niet zo goed volgen..
March 3, 2025 at 7:45 PM
Gemeten naar het leed van beide volkeren, en de vijand waartegen die vochten vochten zou je dan kunnen stellen dat we vooral zijn bevrijd door Oekraïners, dat zou dan iig consequent zijn.
March 3, 2025 at 7:41 PM
Ik denk dat we wel ongeveer hetzelfde willen. Maar ik zie vaak dat men denkt dat mannen minder kwetsbaar zijn. En de feiten wijzen gewoon wat anders uit. Moordenaars en geweldplegers hebben een sterke voorkeur voor mannen.
March 2, 2025 at 7:53 PM
Nou, zij aan zij..., er bestond in 1941 in West-Oekraïne aanvankelijk enig nationalisme en zelfs enthousiasme voor de nazi’s, nadat er in Holodomor 3,5 - 7 miljoen mensen waren verhongerd door het bereid van Moskou (Rusland dus), in de persoon van Josef Stalin. Alleen bleek Hitler nóg erger.
March 2, 2025 at 7:04 PM
Ik zou dat graag willen begrijpen. Maar daar krijg m'n hersens niet omheen. Stalin was een totaal gewetenloze massamoordenaar. Die trouwens ook Marshall afwees.
Ik kan het niet anders zien: het probleem van Rusland is niet het Westen, het is - al heel lang - z'n wanbestuur.
March 2, 2025 at 5:27 PM
Slachtoffers moeten gehoord worden, natuurlijk. Maar het is wmb van belang te focussen op preventie van ontsporing bij jonge mannen, om te voorkomen dat die naar geweld afdrijven, of de hand aan zichzelf slaan. Mijn hoop ligt hier bij de hulp van menswetenschap, minder bij die van rechtspraak.
March 2, 2025 at 4:21 PM
Ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat dat niet klopt, maar het laat onverlet dat mannen niet alleen veel vaker dader zijn, maar ook vaker slachtoffer. Dus waarom geen regeringscommissaris gewoon tegen geweld tegen mensen? Maar voor Songul Mutluer telt kennelijk alleen geweld tegen vrouwen.
March 2, 2025 at 4:01 PM
Nee, de titel ging juist over die suggestie, maar die kon ik uit het onderzoek verder niet halen. Ook geen trends, en context bij de vraagstellingen. Die zou ik graag zien. Want als '...15% of women believe workplace sexual harassment is acceptable' ga je je toch afvragen hoe de vraag is gesteld?
March 2, 2025 at 3:51 PM
Daarnaast begint het me wat te storen - sorry daarvoor - dat hoewel een man op bijna alle lijsten van slechte dingen die je kan overkomen veel vaker voorkomt dan een vrouw, daar vrijwel geen aandacht voor is. En ook hier bestaat een onderrapportage. Gaat een man die bijv. verkracht is dat melden?
February 28, 2025 at 9:41 PM
Die 1 op de 10 mannen moet je natuurlijk gewoon terugmeppen (vrouwen trouwens ook, als die zich daaraan bezondigen). Maar nergens lees ik dat de er een neerwaartse trend te zien is, en nergens krijgen de vragen en antwoorden enige context. Daarom vind ik de conclusies toch wat gemakkelijk.
February 28, 2025 at 9:35 PM
Die redenatie vind ik toch wat moeilijk te volgen. Als je buurman beweert dat er bij hem is ingebroken en je gelooft hem niet - om wat voor reden dan ook - dan keur je inbreken goed?
February 28, 2025 at 9:21 PM
Dat is toch wat een stapeling van conclusies. Het onderzoek laat vooral zien dat jonge mannen minder geloof hechten aan verklaringen van vrouwen over het hun aangedane geweld. Dat betekent op zichzelf niet dat ze dat geweld vaker goedkeuren. En evenmin dat ze vrezen dat de samenleving zal instorten.
February 27, 2025 at 9:07 PM
Het CBS meldt een toename van fietsdoden in 23 jaar met 23% Ander onderzoek laat zien dat het er veel meer wordt gefietst, sinds 2000, precies ook + 23%! De bevolking groeide in die 23 jaar ook nog eens met plmn 12%. Dus, is fietsen door de jaren dan niet juist een veiliger bezigheid geworden?
February 8, 2025 at 11:43 PM